see uth banner

μενού

Εργαστήριο Εφαρμογών ΤΠΕ στην Εκπαίδευση & την Ειδική Αγωγή

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Αναπληρωτής Καθηγητής Χαράλαμπος Καραγιαννίδης

(Η μελέτη του εργαστηρίου έχει ολοκληρωθεί, και βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης από το ΥΠΕΠΘ)

Οι ραγδαίες εξελίξεις στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ) προσφέρουν αμέτρητες νέες δυνατότητες στους πολίτες της κοινωνίας της γνώσης. Ιδιαίτερα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ), η κοινωνία της γνώσης μπορεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν, εργάζονται, ψυχαγωγούνται, κλπ, και φυσικά τον τρόπο με τον οποίο εκπαιδεύονται. Την ίδια στιγμή, η έλευση της κοινωνίας της γνώσης ενέχει τον κίνδυνο αποκλεισμού των ΑΜΕΑ, αν δε διασφαλιστεί ότι έχουν ισότιμη πρόσβαση στις εφαρμογές και υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες.

Για το λόγο αυτό, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε διεθνώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για να διασφαλιστεί ότι η κοινωνία της γνώσης είναι προσβάσιμη από όλους (knowledge society for all). Μέσα στο πλαίσιο αυτό, το εργαστήριο Εφαρμογών ΤΠΕ στην Εκπαίδευση & την Ειδική Αγωγή (ΕΤΕΕΑ) έχει στόχο να βελτιώσει την πρόσβαση των ΑΜΕΑ σε εφαρμογές και υπηρεσίες ΤΠΕ, και ιδιαίτερα αυτών που έχουν στόχο την εκπαίδευση.

Οι κύριοι τομείς έρευνας και ανάπτυξης που εμπλέκονται σ’ αυτή την κατεύθυνση είναι:

  • Η εκπαιδευτική τεχνολογία (learning technologies): αφορά την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών ΤΠΕ που έχουν στόχο την υποστήριξη της εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια τεχνολογία που αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια διεθνώς, γιατί μπορεί να καλύψει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες της κοινωνίας της γνώσης για δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση. Μάλιστα, οι μελέτες της ανάπτυξης του διαδικτύου προβλέπουν ότι οι μεγαλύτερες “βιομηχανίες” του διαδικτύου τα αμέσως επόμενα χρόνια θα αφορούν την παροχή υπηρεσιών υγείας και εκπαίδευσης από απόσταση.
  • Η υποστηρικτική τεχνολογία (assistive technologies): αφορά την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών (υλικού και λογισμικού) ΤΠΕ που έχουν στόχο την παροχή πρόσβασης των ΑΜΕΑ σε υπολογιστικά συστήματα. Όπως και στην περίπτωση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, το διεθνές ενδιαφέρον για τον τομέα αυτό αυξάνεται διαρκώς, αφενός γιατί μπορεί να διασφαλίσει ότι η κοινωνία της γνώσης είναι προσβάσιμη από όλους, και αφετέρου γιατί αυξάνονται διαρκώς οι περιπτώσεις χρήσης υπολογιστικών συστημάτων από ανθρώπους που δε μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιο συγκεκριμένο κανάλι επικοινωνίας (π.χ. επειδή οδηγούν).
  • Η αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή (human-computer interaction): αφορά την ανάπτυξη διεπαφών χρήσης (user interfaces) που είναι εύχρηστες (usability). Αποτελεί ένας από τους πιο αναπτυσσόμενους τομείς της επιστήμης των υπολογιστών, καθώς μπορεί να διασφαλίσει την αποδοχή (acceptability) των εφαρμογών ΤΠΕ από όλους τους χρήστες.
Go to top