see uth banner

μενού

Το Προσωπικό του ΠΤΕΑ

Επαφή

Άλλες πληροφορίες

Filippos Vlachos photo

Ακαδημαϊκή Βαθμίδα: Καθηγητής

Γνωστικό Αντικείμενο: Ψυχοβιολογία του Αναπτυσσόμενου Ανθρώπου: Εφαρμογές στην Εκπαίδευση

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τηλ: 24210-74739

Βιογραφικό σημείωμα

Τομείς επιστημονικού ενδιαφέροντος

  • Ψυχοβιολογία
  • Νευροψυχολογία
  • Αναπτυξιακή ψυχολογία
  • Αναπτυξιακές διαταραχές
  • Ειδικές δυσκολίες μάθησης
  • Κινητική συμπεριφορά
  • Νευρογνωστική ανάπτυξη
  • Εγκεφαλική πλευρίωση - αριστεροχειρία
  • Άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Ειδική Αγωγή
  • Νευροεπιστήμες και εκπαίδευση
  • Πλαστικότητα εγκεφάλου και μάθηση
  • Γενετικά σύνδρομα
  • Εκπαιδευτική έρευνα

Μαθήματα ΠΤΕΑ 

  • Ψυχοφυσιολογία
  • Βιολογικές βάσεις της ανάπτυξης
  • Ψυχοφυσιολογία των μαθησιακών διαταραχών
  • Φυσιολογία μάθησης και μνήμης
  • Νευροεπιστήμη και Ειδική Αγωγή (ΠΜΣ Ειδική Αγωγή)
  • Μαθησιακές δυσκολίες: θεωρητικές προσεγγίσεις (ΠΜΣ Ειδική Αγωγή)

Ώρες συνεργασίας με φοιτητές

  • Δευτέρα   9.00-10.30
  • Πέμπτη   12.00-13.30

ή κατόπιν ραντεβού

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Ο Φίλιππος Βλάχος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κόρινθο. Σπούδασε παιδαγωγικά και βιολογία. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Εργάστηκε για δέκα χρόνια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ παράλληλα δίδαξε σε εκπαιδευτικά προγράμματα του Ε.Κ.Π.Α., του Α.Π.Θ. και των Πανεπιστημίων Πατρών, Ιωαννίνων και Θεσσαλίας, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, στα ΠΕΚ και στη ΣΕΛΕΤΕ. Από το 1998 διδάσκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου υπηρετεί ως Καθηγητής. Έχει εκλεγεί δύο φορές Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής (2011 - 2013 και 2013 - 2015), και διετέλεσε μέλος της Συγκλήτου (2001 - 2003, 2011 - 2014), μέλος της Κοσμητείας της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου (2011 - 2013) και μέλος της Κοσμητείας της Σχολής Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών (2013- 2015).
Είναι διευθυντής του Εργαστηρίου Μαθησιακών Δυσκολιών, Προβλημάτων Λόγου και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ασχολείται με θέματα ψυχοβιολογίας, νευροψυχολογίας, αναπτυξιακών διαταραχών, εγκεφαλικής πλευρίωσης, και την σύνδεσης του ευρύτερου πεδίου των νευροεπιστημών με την εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Ειδικότερα, τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη διερεύνηση των βιολογικών παραγόντων που επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά και ιδιαιτέρα τη μαθησιακή διαδικασία και κινούνται γύρω από δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά τη μελέτη της εγκεφαλικής πλευρίωσης και την επίδρασή της στις γνωστικές διεργασίες και τη μάθηση. Ο δεύτερος άξονας αφορά την νευροβιολογική προσέγγιση των αναπτυξιακών διαταραχών, με σκοπό την πληρέστερη εκτίμηση της αιτιοπαθογένειας τους, και την έγκαιρη, συστηματική και αντικειμενική ανίχνευση τους.
Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και ήταν επιστημονικός υπεύθυνος σε έξι από αυτά, τα οποία διερεύνησαν τη σχέση εγκεφαλικής πλευρίωσης, γνωστικών ικανοτήτων και ακαδημαϊκής επίδοσης σε παιδιά και σε ενήλικες που παρουσιάζουν αναπτυξιακές ή νευρολογικές διαταραχές. Είναι μέλος πολλών επιστημονικών εταιρειών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και αξιολογητής επιστημονικών εργασιών σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά.
Είναι συγγραφέας ενός βιβλίου με τίτλο «Αριστεροχειρία: μύθοι και πραγματικότητα», και συνεπιμελητής της έκδοσης τριών άλλων με τίτλους «Aνθρώπινη συμπεριφορά και μάθηση», «Aνθρώπινη συμπεριφορά και εκπαίδευση», «Το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής και οι ορίζοντές του στον 21ο αιώνα». Πολλές ερευνητικές εργασίες του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, περισσότερες από 100 μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε έγκυρα ελληνικά και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, εμφανίζονται σε διεθνείς βάσεις δεδομένων και έχουν γίνει σ' αυτές εκατοντάδες αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία.


Εργασίες για την απόκτηση διπλωμάτων

1. Βλάχος, Φ. (1988). Επίδραση του υποθυρεοειδισμού στην πρόσληψη και κατανομή της τριιωδοθυρονίνης (Τ3) στον εγκέφαλο. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Παν. Πατρών, Εργαστήριο Φυσιολογίας Ανθρώπου και Ζώων.

2. Βλάχος, Φ. (1997). Νευροψυχολογική αξιολόγηση της ανάπτυξης των οπτικοκινητικών δεξιοτήτων στο δεξιόχειρο και το αριστερόχειρο παιδί. Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Εργαστήριο Ψυχολογίας. DOI 10.12681/eadd/8557

Βιβλίο - Μονογραφία

3. Βλάχος, Φ. (1998). Αριστεροχειρία: Μύθοι και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα , 7 εκδόσεις, σελ. 212. ISBN 960-344-545-2 --- Αναθεωρημένη έκδοση, (2011), σελ. 264, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη, ISBN 978-960-8183-85-8

Βιβλία - Επιμέλειες

4. Καραπέτσας, Α., Βλάχος, Φ. & Βλάχου, Α. (Επιμ.) (2000). Το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής και οι ορίζοντές του στον 21ο αιώνα. Βόλος.

5. Βλάχος Φ., Μπονώτη, Φ., Μεταλλίδου, Π., Δερμιτζάκη, Ε., & Ευκλείδη Α. (Επιμ.) (2005). Aνθρώπινη συμπεριφορά και μάθηση. Επιστημονική Επετηρίδα Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδας, Τόμος 3. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

6. Βλάχος Φ., Μπονώτη, Φ., Μεταλλίδου, Π., Δερμιτζάκη, Ε., & Ευκλείδη Α. (Επιμ.) (2006). Aνθρώπινη συμπεριφορά και εκπαίδευση. Επιστημονική Επετηρίδα Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδας, Τόμος 4. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά με κριτές

7. Karapetsas, A. & Vlachos, F. (1992). Visuomotor organization in the left-handed child: A neuropsychological approach. Perceptual and Motor Skills, 75, 699-705.

8. Vlachos, F. & Karapetsas, A. (1994). Visuomotor organization in the right-handed and left-handed child: A comparative neuropsychological approach. Applied Neuropsychology, 1, 33-37.

9. Vlachos, F. & Karapetsas, A. (1996). Visuomotor organization and memory in the right-handed and left-handed child: A comparative neuropsychological approach. Child Neuropsychology, 2(3), 204-212.

10. Karapetsas, Α. & Vlachos, F. (1997). Sex and handedness in development of visual-motor skills. Perceptual and Motor Skills, 85, 131-140.

11. Vlachos, F. & Constantoyannis, C. (1998). Handedness and neurosurgical disorders. International Journal of Psychophysiology, 30(1), 222.

12. Vlachos, F. & Karapetsas, A. (1999). A developmental study of handedness in Down syndrom pupils. Perceptual & Motor Skills, 88, 427-428.

13. Vlachos, F. Andreou, G. &.Andreou, E. (2003). Biological and environmental influences in visuospatial abilities. Learning and Individual Differences, 13, 339-347.

14. Vlachos, F. & Karapetsas, A. (2003).Visual memory deficits in children with dysgraphia. Perceptual & Motor Skills, 97, 1281-1288.

15. Vlachos, F., & Bonoti, F. (2004). Left- and right-handed children's drawing performance: Is there any difference? Laterality, 9, 397-409.

16. Vlachos, F. & Bonoti, F. (2004). Handedness and writing performance. Perceptual & Motor Skills, 98, 815-824.

17. Andreou, E., Andreou, G. & Vlachos, F. (2004). Studying orientations and performance in verbal fluency tasks in English as a second language. Learning & Individual Differences, 15, 23-33.

18. Bonoti, F., Vlachos, F., & Metallidou, P. (2005). Writing and drawing performance of school age children: Is there any relationship? School Psychology International, 26(2), 243-255.

19. Andreou, G., Vlachos, F. & Andreou, E. (2005). Affecting factors in second language learning. Journal of Psycholinguistic Research, 34(5), 429-438.

20. Vlachos, F., & Bonoti, F. (2006). Explaining age and sex differences in children's handwriting: A neurobiological approach. European Journal of Developmental Psychology, 3, 113-123.

21. Andreou, Ε., Vlachos, F. & Andreou, G. (2006). Approaches to studying among Greek university students: The impact of gender, age, academic discipline and handedness. Educational Research, 18, 301-311.

22. Vlachos, F., Papathanasiou, I., & Andreou, G. (2007). Cerebellum and reading
Folia Phoniatrica et Logopaedica, 59, 177-183.

23. Vlachos, F., Tsiftzi, F., & Agapitou, P. (2007). Evidence of cerebellar dysfunction in low-functioning children with autism. Cognition Brain Behavior, 11, 507-517.

24. Kasselimis, D., Margarity, M., & Vlachos, F. (2008). Cerebellar function, dyslexia and articulation speed. Child Neuropsychology, 14, 303-313.

25. Andreou, E., Andreou, G., & Vlachos, F. (2008). Learning styles and performance in second language tasks. TESOL Quarterly, 42, 665-674.

26. Vlachos, F. & Bonoti, F. (2011). Handedness and drawing: Attempting to complete the picture. Perceptual & Motor Skills, 113, 277-280.

27. Vlachos, F., Papadimitriou, A. & Bonoti, F. (2013). An investigation of age and gender differences in preschool children's specific motor skills. European Psychomotricity Journal, 6, 12-21.

28. Vlachos, F., Andreou, E., Delliou, A. & Agapitou, P. (2013). Dyslexia and hand preference in secondary school students. Psychology & Neuroscience, 6, 67-72.

29. Vlachos, F., Avramidis, E., Dedousis, G., Chalmpe, M. Ntalla, I., & Giannakopoulou, M. (2013). Prevalence and gender ratio of dyslexia in Greek adolescents and its association with parental history and brain injury. American Journal of Educational Research, 1, 22-25.

30. Vlachos, F. Andreou, E., Delliou, A. (2013). Brain hemisphericity and developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 34, 1536-1540.

31. Vlachos, F., Avramidis, E., Dedousis, G., Katsigianni, E., Ntalla, I., Giannakopoulou, M. & Chalmpe, M. (2013). Incidence and gender differences for handedness among Greek adolescents and its association with familial history and brain injury. Research in Psychology and Behavioral Sciences, 1, 6-10.

32. Vlachos, F., Gaillard, F., Vaitsis, K. & Karapetsas, A. (2013). Developmental risk: Evidence from large non right-handed samples. Child Development Research, 2013, Article ID 169509, 10 pages, 2013. doi:10.1155/2013/169509.

33. Andreou, E. & Vlachos, F. (2013). Learning styles of typical readers and dyslexic adolescents. Journal of Visual Literacy, 32 (2), 1-14.

34. Andreou, E., Vlachos, F., Stavroussi, P. (2013). Multiple intelligences of typical readers and dyslexic adolescences. International Journal of Education, Learning and Development, 1, 61-72.

35. Papadimitriou, A. & Vlachos, F. (2014). Which specific skills developing during preschool years predict the reading performance in the first and second grade of primary school? Early Child Development and Care, 184, 1706-1722. DOI:10.1080/03004430.2013.875542

36. Andreou, G., Vlachos, F. & Makanikas, K. (2014). Effects of Chronic Obstructive Pulmonary Disease and Obstructive Sleep Apnea on cognitive functions: Evidence for a common nature. Sleep Disorders, 2014, Article ID 768210, 18 pages, doi:10.1155/2014/768210

37. Bonoti, F., Tzouvaleka, E., Bonotis, K., Vlachos, F. (2015). Do Patients with Alzheimer's Disease Draw like Young Children? An Exploratory Study. Journal of Alzheimer's Disease, 43, 1285–1292. DOI 10.3233/JAD-140528

38. Vlachos, F., & Papadimitriou, A. (2015). Effect of age and gender on children's reading performance: The possible neural underpinnings. Cogent Psychology, 2, 1045224.
DOI:10.1080/23311908.2015.1045224

39. Stavrussi, P., Vlachos, F., & Pisina, A. (2015). An examination of language and nonverbal abilities in twins with Apert syndrome. International Journal on Disability and Human Development

Δημοσιεύσεις σε ελληνικά περιοδικά και επετηρίδες με κριτές

40. Βλάχος, Φ. (1999). Εκπαιδευτικές δυνατότητες και ρυθμοί μάθησης των αριστερόχειρων παιδιών. Επιστημονική Επετηρίδα Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Τόμος 1, 249-261.

41. Βλάχος, Φ. & Παπαδημητρίου, Α. (2003). Διερεύνηση των προβλημάτων γραφής σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Επιστημονική Eπετηρίδα Tμήματος Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Τόμος Ε΄, 369-381.

42. Μεταλλίδου, Π., Μπονώτη, Φ. & Βλάχος, Φ. (2003). Σχεδιαστικές επιδόσεις, μεταγνωστικές εμπειρίες και προτίμηση χεριού σε παιδιά Δημοτικού. Στο Α. Ευκλείδη, Α. Λεονταρή, & Μ. Τζουριάδου (Επιμ. Εκδ.), Επιστημονική Επετηρίδα Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδας, Τόμος 1, 205-229.

43. Βλάχος, Φ., Καραπέτσας, Α. & Bαϊτσης, K. (2004). Η χρήση των οπτικών προκλητών δυναμικών στη διερεύνηση της δυσγραφίας στα παιδιά. Ψυχολογία, 11, 229-241.

44. Βλάχος, Φ., Ιωάννου, Κ. & Ματή – Ζήση, Ε. (2004). Η υπόθεση του παρεγκεφαλιδικού ελλείμματος σε παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες. Επιστημονική Eπετηρίδα Tμήματος Ψυχολογίας Α.Π.Θ., τ. ΣΤ', 111-127.

45. Βλάχος, Φ. (2006). Εγκέφαλος και μάθηση. Επιστημονική Επετηρίδα Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Τόμος 2, 111-121.

46. Βλάχος, Φ. (2006). Ο ρόλος της παρεγκεφαλίδας στην ανάγνωση και τη δυσλεξία. Επιστημονική Επετηρίδα Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδας, 4, 263-281.

47. Ανδρέου, Ε., Ανδρέου, Γ. & Βλάχος, Φ. (2006). Μαθησιακό ύφος και εκμάθηση ξένης γλώσσας: Η επίδραση του φύλου, της προτίμησης χεριού και της κατεύθυνσης σπουδών. Ψυχολογία, 13, 72-81.

48. Andreou, G., Vlachos, F., & Haftouras, N. (2007). The cerebellum and language functions. Ψυχολογία, 14, 113-126.

49 Papalexopoulos, P., Vavougios, D., Vlachos, F., & Karapetsas, A. (2008). The investigation of the effectiveness of the criteria for the construction of a physics text for students with dyslexia: The case of electric current. Themes in Science & Technology Education, 1, 91-106.

50. Βλάχος, Φ., Αγαπητού, Π., & Νησιώτου, Ι. (2008). Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα: Μια προσέγγιση της αιτιολογίας της με βάση σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα. Ελληνική Επιθεώρηση Ειδικής Αγωγής, 1, 175-193.

51. Βλάχος, Φ. (2008). Προκλητά δυναμικά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία: Η συμβολή τους στην ανίχνευση της αναπτυξιακής δυσλεξίας. Εγκέφαλος, 45, 160-166.

52. Βλάχος, Φ. (2008). Πλευρίωση και γνώση: Η συμβολή των Ελλήνων επιστημόνων. Ελεύθερνα: Επιστημονική Επετηρίδα Τμήμ. Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, 4, 23-39.

53. Βλάχος, Φ. & Ανδρέου, Γ. (2009). Εγκεφαλική ασυμμετρία και εκπαίδευση. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 54, 61-81.

54. Βλάχος, Φ. (2010). Δυσλεξία: Μια συνθετική προσέγγιση αιτιολογικών θεωριών. Hellenic Journal of Psychology, 7, 205-240.

55. Βλάχος, Φ., Παπαδημητρίου, Α. & Θηβαίος, Κ. (2010). Η επίδραση της ηλικίας και του φύλου στη φωνολογική επίγνωση παιδιών νηπιαγωγείου. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 49, 55-66.

56. Βλάχος, Φ., & Νησιώτου, Ι. (2013). Γονίδια της δυσλεξίας; Παιδιατρική, 76, 20-25.

57. Νησιώτου, Ι. & Βλάχος, Φ. (2014). Νευροαναπτυξιακές διαταραχές: Υπάρχει κοινή βιολογική βάση; Ψυχιατρική παιδιού και εφήβου, 2, 31-41.

58. Ψωμά-Μακρή, Μ. & Βλάχος, Φ. (υπό δημοσίευση). Οι αριθμητικές και υπολογιστικές δεξιότητες των ατόμων με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού: Νευρογνωστικές προσεγγίσεις. Ελεύθερνα: Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, 6.

Δημοσιεύσεις σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων μετά από κρίση

59. Vlachos, F., & Daloukas, G. (2007). A longitudinal study on visual-motor skills development: Neurobiological approach. In Y. Theodorakis, M. Goudas, & A. Papaioannou, (Eds). Long papers of the 12th European Congress of Sport Psychology, 390-393.

60. Vlachos, F., Daloukas, G., & Karapetsas, A. (2007). Handedness and motor performance in preschool children. In Y. Theodorakis, M. Goudas, & A. Papaioannou, (Eds). Long papers of the 12th European Congress of Sport Psychology, 385-389.

61. Vlachos, F., Stavroussi, P., Pisina, A. (2012). Handedness distribution in children and adolescents with genetic syndromes associated with intellectual disability. In M. Vucovic (Ed.) Proceedings of the Sixth International Scientific Conference "Special Education and Rehabilitation Today", (pp. 81-85). Belgrade: University of Belgrade. ISBN 978-86-6203-037-5.

62. Argyropoulos, V., Papadimitriou, V., Vlachos, F. (in press). Hand preference of adults with blindness in everyday activities. Proceedings of the 6th ICEVI Balkan Conference, Cluj Napoca, Romania: International Council for Education and Rehabilitation of People with Visual Impairment.

63. Zygouris, N., Vlachos, F., et al., (2015). Learning difficulties screening web application. Proceedings of 2015 International International Conference on Interactive Collaborative Learning, (pp. 641-645). Florence, Italy: Universita degli studi Firenze. ISBN 978-1-4799-8706-1/15.

Δημοσιεύσεις σε πρακτικά ελληνικών συνεδρίων μετά από κρίση

64. Βλάχος, Φ. (1999). Αριστεροχειρία και εκπαίδευση. Στο Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα. Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου. Αθήνα: Ατραπός, σελ.345-348.

65. Βλάχος, Φ. & Παπαδημητρίου, Α. (2004). Δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή αλλόγλωσσων μαθητών του δημοτικού σχολείου. Στο Ν. Ζούκης, & Θ. Μητάκος (Επιμ.), Πρακτικά Ι' Διεθνούς Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Ελληνική Παιδεία και Παγκοσμιοποίηση (ηλεκτρονική μορφή). Ανακτήθηκε 3 Απριλίου 2004, από http://www.pee.gr/enall/sin_napl.htm

66. Βλάχος, Φ. & Παπαδημητρίου, Α. (2004). Δυσκολίες γραφής στη σχολική ηλικία. Στο Ν. Ζούκης, & Θ. Μητάκος (Επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα (ηλεκτρονική μορφή). Ανακτήθηκε 3 Απριλίου 2004, από http://www.pee.gr/e_athena/sin_ath.htm

67. Βλάχος, Φ. (2007). Η γενετική βάση της δυσλεξίας: Σύγχρονα ευρήματα και μελλοντικές προοπτικές. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή στην κοινωνία της γνώσης (τομ. Α, σελ. 132-141). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.

68. Βλάχος, Φ. & Παπαδημητρίου, Α. (2007). Oι δυσκολίες γραφής: Mια διαχρονική μελέτη. Στο Z. Κρόκου (Επιμ.) Η ειδική αγωγή στην κοινωνία της γνώσης (τομ. Β, σελ. 451-457). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.

69. Παπαλεξόπουλος, Π., Βαβουγιός, Δ., Βλάχος, Φ., & Καραπέτσας, Α. (2007). Κριτήρια συγγραφής κειμένου φυσικής για μαθητές με δυσλεξία. Στο Ε. Σταυρίδου (Επιμ.) Διδακτική των Φυσικών Επιστημών: Μέθοδοι και τεχνολογίες μάθησης. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνέδριου της ΕΔΙΦΕ (σελ 594-601).

70. Βλάχος, Φ. & Βαΐτσης, Κ. (2008). Πλεονέκτημα στη διόφθαλμη όραση σε παιδιά με δυσγραφία: Μια μελέτη με τη χρήση οπτικών προκλητών δυναμικών. Στο Γ. Γρούιος, Ε. Τσανταλη, & Α. Δουρούμα, (Επιμ.) Σύγχρονα Θέματα Νευροψυχολογίας. (σελ. 15-22). Θεσσαλονικη: Copycity Publish.

71. Βλάχος, Φ. & Παπαδημητρίου, Α. (2009). Μια νευροαναπτυξιακή προσέγγιση των επιδράσεων της ηλικίας και του φύλου στην αναγνωστική επίδοση στην πρώτη δημοτικού. Στο Α. Τριλιανός & Ι. Καραμηνάς (Επιμ.) Ελληνική Παιδαγωγική & Εκπαιδευτική Έρευνα (σελ. 1156-1164). Αθήνα: Ατραπός.

72. Βλάχος, Φ. (2011). Η συμβολή των νευροεπιστημών στη διερεύνηση της ανάγνωσης και της δυσλεξίας. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 59-73). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

73. Κεφαλληνού, Α., Μπούμη, Μ. & Βλάχος, Φ. (2011). Η συνεισφορά της λειτουργικής νευροαπεικόνισης στην κατανόηση του μηχανισμού της ανάγνωση. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 73-84). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

74. Βαλιάκου, Ε., Γαλανοπούλου, Μ. & Βλάχος, Φ. (2011). Η συνεισφορά των νευροαπεικονιστικών τεχνικών στην κατανόηση των αιτιών της δυσλεξίας. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 84-94). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

75. Γεωργουλάκου, Ι., Σοφιάδη, A. & Βλάχος, Φ. (2011). H συμβολή της fMRI στη διερεύνηση του ελλείμματος στη φωνολογική επεξεργασία σε παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 95-109). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

76. Γεροδήμου, Ε., Μαλτεζάκη, Ε. & Βλάχος, Φ. (2011). Νευροαπεικονιστική αξιολόγηση εκπαιδευτικών παρέμβασεων σε παιδιά με δυσλεξία. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 109-121). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

77. Αντωνίου, Ε., Χάλαζα, Β. & Βλάχος, Φ. (2011). Νευροεπιστημονικές προσεγγίσεις για την ανίχνευση της αναπτυξιακής δυσλεξίας. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος A' (σελ. 121-133). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN 978-960-333-672-3

78. Βλάχος, Φ. (2011). Δυσλεξία: Μια γενετική προσέγγιση της ετερογένειας των συμπτωμάτων της. Στο Η. Βασιλείου, Γ. Δασκαλοπούλου, Γ. Κοσμόπουλος, Ζ. Κρόκου, Σ. Μάμιδα, Α. Μουταβέλης, Π. Ορφανός (Επιμ.) Η ειδική αγωγή αφετηρία εξελίξεων στην επιστήμη και την πράξη. Tόμος Ε' (σελ. 11-15). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-687-7

79. Βλάχος, Φ. (2015). Η συμβολή των νευροεπιστημών στη διερεύνηση της μαθηματικής σκέψης και των διαταραχών της. Στο Γ. Δασκαλοπούλου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Ε' (σελ. 121-131). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-1

80. Καραγιανοπούλου, Δ., Παληόπουλος, Κ., Βλάχος, Φ. (2015). Η συνεισφορά της λειτουργικής νευροαπεικόνισης στην κατανόηση των αριθμητικών εννοιών και του νευρωνικού υποστρώματος των υπολογισμών. Στο Γ. Δασκαλοπούλου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Ε' (σελ. 131-138). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-1

81. Καραγιάννη, Α., Στρουμπή, Δ., Ψωμά-Μακρή, Μ., Βλάχος, Φ. (2015). Οι δομικές διαφορές στον εγκέφαλο μαθητών με Αναπτυξιακή Δυσαριθμησία. Στο Γ. Δασκαλοπούλου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Ε' (σελ. 139-145). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-1

82. Σουρλαντζή, Π., Στεφάνου, Ε., Βλάχος, Φ. (2015). H συμβολή της λειτουργικής νευροαπεικόνισης στη διερεύνηση των αιτιών της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας. Στο Γ. Δασκαλοπούλου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Ε' (σελ. 146-153). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-1

83. Μπακάλης, Δ., Τσιρώνας, Σ., Βλάχος, Φ. (2015). Αναπτυξιακή δυσαριθμησία: Από τη νευροεπιστημονική έρευνα στις εκπαιδευτικά προγράμματα. Στο Γ. Δασκαλοπούλου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Ε' (σελ. 153-161). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-1

84. Αργυρόπουλος, Β., Παπαδημητρίου, Β., Βλάχος Φ. (2015). Αξιολόγηση της προτίμησης χεριού σε άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης. Στο Π. Ορφανός (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Δ' (σελ. 53-62). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-902-4

85. Πετροπούλου, Π., Βλάχος, Φ., Αβραμίδης, Η. (2015). Διερεύνηση των δεξιοτήτων ισορροπίας σε παιδιά με δυσλεξία. Στο Ζ. Κρόκου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Β' (σελ. 124-137). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-898-7

86. Πισίνα, Α., Σταυρούση, Π., Βλάχος Φ. (2015). Μελέτη των γλωσσικών χαρακτηριστικών σε παιδιά και εφήβους με γενετικά σύνδρομα που συνδέονται με τη νοητική καθυστέρηση. Στο Ζ. Κρόκου (Επιμ.) Διλήμματα και προοπτικές στην ειδική εκπαίδευση. Tόμος Β' (σελ. 375-385). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-898-7

87. Βλάχος, Φ. (2015). Συνοσηρότητα» των αναπτυξιακών διαταραχών. Στο Π. Αγαπητού & Κ. Οικονόμου (επιμ.) Πρακτικά 1ου Συνέδριου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας με τίτλο: «Πρωταγωνιστές στις αναπτυξιακές διαταραχές», Επιμέλεια: Λάρισα.

88. Χάλιου, E., Παπαδάτου-Παστού, Μ., Βλάχος, Φ. (2015). Νευροεπιστήμες και εκπαίδευση: Απόψεις φοιτητών Παιδαγωγικών Τμημάτων. Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης, 19-21 Ιουνίου, Αθήνα.

89. Βλάχος, Φ. (2015). Η συνεισφορά των νευροεπιστημών στο πεδίο της ειδικής αγωγής. Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης, 19-21 Ιουνίου, Αθήνα.

Κεφάλαια σε ξενόγλωσσα βιβλία

90. Andreou, G., Andreou, E., Vlachos, F. (2006). Individual differences in second language learning among university students. In S. Hogan (Ed.): Trends in Learning Research (pp. 81-98). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers. ISBN 1-59454965-6

91. Andreou, G., Vlachos, F., & Makanikas, K. (2012). Neurocognitive deficits in patients with Obstructive Sleep Apnea Syndrome (OSAS). In T. Heinbockel (Ed.): Neuroscience (pp. 93-114). InTech, ISBN 979-953-307-407-7. Available from: http://www.intechopen.com/books/neuroscience/neurocognitive-deficits-in-patients-with-obstructive-sleep-apnea-syndrome-osas

Κεφάλαια σε ελληνικά βιβλία

92. Καραπέτσας, Α. & Βλάχος, Φ. (1992). Η νευροψυχολογία της επιθετικότητας. Στο Ι. Νέστορος (Επιμ. Εκδ.), Η Επιθετικότητα στην οικογένεια, στο σχολείο και στην κοινωνία (σελ. 37-51). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

93. Βλάχος, Φ. (2002). Σύγχρονες θεωρήσεις των διαταραχών του γραπτού λόγου. Στο Πολεμικός, Ν., Καϊλα, Μ., Καλαβάσης,Φ. (Επιμ. Εκδ.). Εκπαιδευτική, Οικογενειακή και Πολιτική Ψυχοπαθολογία, τ. Α΄ (σελ.106-124). Αθήνα: Ατραπός.

94. Μπονώτη, Φ., & Βλάχος, Φ. (2004). Η σχέση μεταξύ προτίμησης χεριού και σχεδιαστικής ικανότητας: Θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα. Στο Μ. Ζαφειροπούλου και Γ. Κλεφτάρας (Επιμ. Εκδ.), Εφαρμοσμένη Κλινική Ψυχολογία του Παιδιού (σελ. 187-204). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

95. Βλάχος, Φ. (2010). Νευροεπιστήμες & εκπαίδευση: Οι μύθοι του παρελθόντος και οι προκλήσεις του μέλλοντος. Στο Μ. Ζουμπουλάκης (Επιμ.) Επιστημονικά Ανάλεκτα: Επετειακός τόμος για τα 20 χρόνια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (σελ. 53-68). Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.

96 Βλάχος, Φ., & Ανδρέου, Γ. (2011). Γλωσσική ανάπτυξη στη βρεφική και παιδική ηλικία: Νευροεπιστημονική προσέγγιση και σύγχρονα ηλεκτροφυσιολογικά ευρήματα. Στο Α. Καραπέτσας (Επιμ.) Σύγχρονα θέματα νευροψυχολογίας (σελ. 140-170). Βόλος: Εκδόσεις Εργαστηρίου Νευροψυχολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. ISBN 978-960-93-3241-5

97. Bλάχος, Φ. (2011). Η χρήση των προκλητών δυναμικών στη διερεύνηση της αναπτυξιακής δυσλεξίας. Στο Α. Καραπέτσας (Επιμ.) Σύγχρονα θέματα νευροψυχολογίας (σελ. 171-202). Βόλος: Εκδόσεις Εργαστηρίου Νευροψυχολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. ISBN 978-960-93-3241-5

98. Βλάχος, Φ. (2010). Νευροεπιστήμη και ειδική αγωγή. Στο Κ. Κορνηλάκη, Μ. Κυπριωτάκη & Γ. Μανωλίτσης (Επιμ.) Πρώιμη Παρέμβαση: Διεπιστημονική Θεώρηση. (σελ. 45-68). Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.

99. Βλάχος, Φ. (2011). Ψυχοβιολογικές προσεγγίσεις των διαταραχών της μάθησης. Στο Μ. Κωνσταντίνου & Μ. Κοσμίδου (Επιμ.) Νευροψυχολογία των μαθησιακών διαταραχών. (σελ. 151-172). Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε. ISBN 978-960-93-3241-5

100. Αρματάς, Β., Σταυρούση, Π., Βλάχος, Φ. (2011). Άτυπη πλευρίωση σε παιδιά και εφήβους με γενετικά σύνδρομα νοητικής καθυστέρησης. Στο Π. Γιαβρίμης, Ε. Παπάνης & Α. Βίκη (Επιμ.) Έρευνα και εκπαιδευτική πράξη στην ειδική αγωγή (σελ. 53-61). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη. ISBN 978-960-394-796-7

101. Βλάχος, Φ. (2014). Η συμβολή των ηλεκτροφυσιολογικών τεχνικών στη διερεύνηση της γλωσσικής λειτουργίας και την ανίχνευση των αναπτυξιακών διαταραχών της. Στο Γ. Ανδρέου (Επιμ.) Γλώσσα και Ειδική Αγωγή (σελ. 163-184). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Γιαχούδη. ISBN: 978-960-6700-92-7

Επιμέλεια μεταφράσεων
102. Βλάχος, Φ. (2009). Γιατί κοιμόμαστε και ονειρευόμαστε; (Κεφ 12) Από το βιβλίο των B. Kolb & I. Whishaw Εγκέφαλος και Συμπεριφορά (Επιμ & Συντονισμός Ελλην. Έκδοσης Α. Kαστελλάκης & Γ. Παναγής). Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Γ. & Χ. Πασχαλίδης.

103. Βλάχος, Φ. (2009). Πως σκέφτεται ο εγκέφαλος; (Κεφ 14) Από το βιβλίο των B. Kolb & I. Whishaw Εγκέφαλος και Συμπεριφορά (Επιμ & Συντονισμός Ελλην. Έκδοσης Α. Kαστελλάκης & Γ. Παναγής). Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Γ. & Χ. Πασχαλίδης.

Άλλες εργασίες σχετικές με την εκπαίδευση
104. Βλάχος, Φ. & Ασημάκη-Δημακοπούλου, Α. (1996). Το άγχος του εκπαιδευτικού. Σχολείο και Ζωή, 44, 220-233.

105. Βλάχος, Φ. & Κατσιγιάννη, Ε. (1996). Τα Ευρωπαϊκά προγράμματα και η δημιουργία Κοινοτικής συνείδησης: Η εμπειρία ενός προγράμματος. Εκπαιδευτική Κοινότητα, 36, 16-19.

106. Σολομών, Ι., Ασημάκη, Α. & Βλάχος, Φ. (1996). Κοινωνική και πολιτική αγωγή και η έννοια του έθνους στο δημοτικό σχολείο. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 90, 43-54.

107. Βλάχος, Φ. & Ασημάκη-Δημακοπούλου, Α. (1997). Η σχεσιοδυναμική παρουσία του δάσκαλου στην τάξη μέσα από την άσκηση των ρόλων του. Σχολείο & Ζωή, 45, 13-22.

Go to top